GROBBENDONK/ZANDHOVEN – Droomcomfort uit Bouwel (Grobbendonk) nodigt alle streekgenoten met slaapproblemen uit op een lezing van psychologe en cognitief gedragstherapeute Ariane Lievens uit het nabije Zandhoven. De lezing vindt plaats op vrijdag 14 november om 19 uur. “Eén op tien Kempenaars lijdt dagelijks aan slapeloosheid, één derde heeft er soms last van. Per dag slikken Belgen opgeteld maar liefst 735.000 slaappillen”, aldus psychologe Ariane Lievens. “Met cognitieve gedragstherapie bestaat er evenwel een doeltreffend en gezond alternatief dat het probleem bij de oorzaken aanpakt: ons slaapgedrag.” Psychologe Ariane Lievens geeft de aanwezigen tal van praktische tips voor een heerlijke nachtrust zonder medicijnen.

Slaapspecialist Werner Kerstens van Droomcomfort krijgt in zijn slaapspeciaalzaak dagelijks verhalen te horen van mensen die slecht slapen en vrijwel automatisch naar slaapmiddelen grijpen. Een ergonomisch slaapsysteem volstaat voor deze mensen niet voor een gezonde nachtrust. De problemen zijn in vele gevallen niet te wijten aan een lichamelijk ongemak. We spreken dan van insomnia. Werner Kerstens: “Wanneer ik de cijfers hoor van het gebruik van slaappillen, dan verontrust me dat ten zeerste. Als slaapspecialist kan ik onmogelijk onbewogen aan de kant blijven. Ik heb het gevoel iets te moeten doen.”

Streekgenoot uitnodigen
Na een lezing te hebben bijgewoond van streekgenoot en psychologe Ariane Lievens, besloot Werner haar uit te nodigen voor een gratis toedracht in zijn zaak. Ariane Lievens: “Insomnia kenmerkt zich door het moeilijk inslapen, moeilijkheden om door te slapen, te vroeg ontwaken of een slechte slaapkwaliteit. Vaak gaat het om een combinatie van deze elementen. Wanneer de problemen langer dan een maand aanhouden, spreken we van chronische slapeloosheid.”

Factoren slapeloosheid
Sommige mensen zijn vatbaarder voor chronische slapeloosheid dan anderen. Ariane Lievens: “We zien de problemen vaker voorkomen bij vrouwen en perfectionisten.” Daarnaast zijn er situatiefactoren die slapeloosheid mogelijks uitlokken. “Een veelvoorkomende factor is stress op het werk. Andere triggers zijn storende elementen zoals een buurhond die je voortdurend wakker blaft of een snurkende partner. Bijkomend zijn er gedragingen die het effect van enkele slechte nachten versterken. Denk daarbij aan een dutje overdag, alcohol voor het slapengaan of slaapmedicatie. Deze zaken verergeren het probleem alleen maar.”

Oplossing: andere slaapgewoontes
Aangezien het slaapprobleem een psychologische oorzaak heeft, moet ook daar de oplossing worden gezocht. Ariane Lievens: “Cognitieve gedragstherapie leert mensen stapsgewijs anders denken waardoor ze ook anders gaan handelen. Uiteraard is het onmogelijk om tijdens een lezing een volledige therapie aan te bieden, toch bestaan er heel wat tips die inzicht geven in problematisch slaapgedrag en leiden tot een verbetering van de slaapkwaliteit. Zo adviseren we mensen om later op de avond in bed te kruipen wanneer ze echt moe zijn. Ook geven we het advies om bij het piekeren in bed meteen op te staan. Het heeft geen enkele zin om te blijven woelen.”

Werner Kerstens besluit: “Wie de lezing bijwoont, kan met een heleboel tips aan de slag om zijn slaapkwaliteit te verbeteren. En daar is het mij om te doen. Kwaliteitsvol en voldoende slapen is het begin van een gezond leven.”

De lezing van psychologe en cognitief gedragstherapeute Ariane Lievens (www.pkaizen.be) past in de opendeurdagen van Droomcomfort (www.droomcomfort.be) van 14 tot 23 november.

Al wie de lezing wilt bijwonen, is meer dan welkom. Wel graag vooraf een telefoontje naar 014 51 82 82 of mailen naar info@droomcomfort.be.

Print Friendly, PDF & Email