Als we ons goed voelen, dan zullen we automatisch meer lachen. Maar werkt het ook omgekeerd? Zorgt lachen ervoor dat we ons beter voelen?

Onderzoekers Tara Kraft en Sarah Pressman zochten een antwoord op de vraag of lachen een invloed op stress heeft.

De onderzoekers rekruteerden 169 deelnemers. In een eerste fase, de trainingsfase, werden de deelnemers in drie groepen verdeeld. Elke groep werd getraind om een andere gelaatsuitdrukking aan te nemen (zonder dat ze wisten dat het om hun gelaatsuitdrukking ging). Hoe deed men dit? De onderzoekers vroegen aan de deelnemers om een tandenstoker op een welbepaalde manier in hun mond te nemen. Hierdoor verscheen een neutrale gelaatsuitdrukking, een lach waarbij enkel de spieren rond de mond gebruikt werden en een lach waarbij zowel de spieren rond de mond als de spieren rond de ogen betrokken waren. In een tweede fase, de testfase, kregen de deelnemers taak. Deze taak was ontwikkeld om, zonder dat de deelnemers het wisten, stress te veroorzaken. Tijdens het uitvoeren van deze taak moesten de deelnemers de tandenstoker op de aangeleerde manier in hun mond te houden. De onderzoekers bekeken de invloed van de gemanipuleerde gelaatsuitdrukking op de hartslag en het zelfgerapporteerde niveau van stress.

De resultaten suggereren dat lachen, ongeacht of men zich echt gelukkig voelt, in een kortdurende stresssituatie de intensiteit van de lichamelijke stressreactie kan verminderen. Deelnemers die een lachende gelaatsuitdrukking moesten aannemen vertoonden een minder intense lichamelijke reactie dan de deelnemers met de neutrale gelaatsuitdrukking. Hoe meer spieren bij de lach betrokken waren, hoe minder intens de lichamelijke reactie was.

“De volgende keer dat in de fille staat of één of andere vorm van stress ervaart”, zegt Pressman, “zou je kunnen proberen om een lach op je gezicht te krijgen. Niet alleen zal het u helpen om de stress psychologisch te dragen… Het zou de gezondheid van uw hart ook ten goede kunnen komen!”

Print Friendly, PDF & Email