Mensen met een goede slaaphygiëne hebben een betere slaapkwaliteit en voelen zich overdag minder slaperig. Heb jij een goede slaaphygiëne? Doe de test.

Ik doe overdag een dutje van één of twee uur.

 
 
 
 
 

Het uur dat ik naar bed ga, verschilt van dag tot dag.

 
 
 
 
 

Het uur dat ik opsta, verschilt van dag tot dag.

 
 
 
 
 

Ik sport intensief gedurende het laatste uur voor ik naar bed ga.

 
 
 
 
 

Ik blijf twee à drie keer per week langer dan ik zou moeten in bed liggen.

 
 
 
 
 

Ik gebruik alcohol, nicotine en cafeïne gedurende de vier uur voor ik naar bed ga of nadat ik naar bed gegaan ben.

 
 
 
 
 

Ik doe voor ik ga slapen activiteiten die me wakker maken (bijvoorbeeld: videospelletjes, surfen op het internet, poetsen, …).

 
 
 
 
 

Ik ga naar bed terwijl ik me gespannen, kwaad, overstuur of zenuwachtig voel.

 
 
 
 
 

Ik gebruik mijn bed voor andere activiteiten dan slapen en vrijen (bijvoorbeeld: tv kijken, lezen, eten, studeren, …).

 
 
 
 
 

Ik slaap in een oncomfortabel bed (bijvoorbeeld: slechte matras of kussen, te veel of te weinig lakens).

 
 
 
 
 

Ik slaap in een oncomfortabele slaapkamer (bijvoorbeeld: te veel licht, te warm, te koud, te veel lawaai, …).

 
 
 
 
 

Ik doe belangrijk werk voor ik naar bed ga (bijvoorbeeld: rekeningen betalen, plannen, studeren, …).

 
 
 
 
 

Ik denk, plan of pieker wanneer ik in bed lig.

 
 
 
 
 

Mijn emailadres


Print Friendly, PDF & Email